onsdag 9 februari 2022

Hitta det perfekta kastet!!!!!


 Så har då kung Bore lyft av locket på sjöarna. Till glädje för vissa och sorg för andra. Men Berth-Arne och jag som älskar att kasta med flugspö fick stillat vår abstinens i dag. Visserligen hårda SV vindar, då är det trevligt att kunna välja var det går bäst att kasta.

                                             


                             Provade i dag mest detta spöt med lite tyngre linor, mest för att få spöt att jobba lite djupare mot butten.  Det blev just så bra som jag hade tänkt mig. Mycket av det toppiga försvann och spöt kändes betydligt trevligare att speykasta med.

Sedan blev det faktiskt lite kastning med mitt längsta spö CTS Affinitty DQ 13`# 7-8 laddat med Rio Skagit max Long 500gr/32,4g 8,2m+12 fots Hardy spets. Oj vilken underbar kombination.

Den mesta tiden på dagens pass blev att få till Bonkespey kastet. Ett kast som allt mer framstår som ett genialiskt sätt att kasta en fluglina.

Som alltid under träning är det bra att någon står vid sidan och kan ge både ris/ros när man kastar. I dag gav Berth-Arne en del tips när det gäller just Bonkerspey. Kul att han ser detaljer trots att han bara varit med under några år. Just Bonkerspey har jag själv haft lite svårt att få till så bra som Berth*Arne får.

Men just i dag fick vi till att vinkla Bonkerspey kasten kanonfint. Men än är det lång kvar till det perfekta kastet.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar