torsdag 14 april 2022

En fundering om märkning på flugspöna,


Tittade på en tabell jag har över siffrorna som står på några av mina spön. Ta dom två översta där det står 2-3. Jag antar att det är AFTM siffrorna står för. Vilket skulle motsvara 5,2-6,5g på 9,15m. Det som förvillar är ju viktangivelserna som står sedan. 13-16g stämmer perfekt för mig att speykasta med på dessa små spön.

Siffrorna på dom längre spöna är säker satta för vattenankrade kast. Där stämmer det betydligt bättre om man bara bortser från siffran som står först ex 7-8. Vilket motsvarar 12-13,6g enlig AFTM.

Jag säger det igen, stackars människor som skall köpa spö och ge sig in detta virrvarr av siffror. Inte blir det bättre när jag fick se en bild på ett spö av känt märke som hade en viktangivelse i gram och den andra som tydligen gäller Skagit lina då skriver man grain. Varför??



 te

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar