torsdag 16 juni 2022

Lika men olika.

Alltid kul att jämföra olika linor/spön. Idag blev det två linor som nästan är identiska i längd/vikt. En Skagit Extreme från SA 280gr/18,1 g/5,3m+3m Rio flytspets. Den gula linan på bilden. Den blå linan är en Skagit lina från Kina. 250gr/16g/5,2m med samma Rio spets.

Spöt dom provades på var CTS 10`# 2-3. Linorna var ganska likvärdiga men + till Kina linan. Troligtvis viktfördelningen på klumpen. Ser man sedan på priset så är det ju inget snack vilken lina som är bästa köpet. En likadan skall strax beställas.

Då jag alltmer älskar att kasta med dessa relativt korta klumparna. Gäller det att få till bra sträck på tafsen då flykten genom luften är lite orolig. Som jag sagt tidigare är ju spölängd/ linlängd det som brukar vara optimalt för vattenankrade kast.


Spöt på bilden är 10fot  linan en OPST 275gr/4,1m för att kompensera den korta klumpen hänger jag på en 12 fots Hardy spets. Totalt 7,7m +nylonspets anpassad efter hur djupt jag vill fiska. Lösningen heter överhäng alltså hur lång klumpen skall hänga utanför spötoppen när kastet går. Ca 1m på dom 7,7 som lina är, genast får vi en mer harmonisk lina i luften. Så att jobba med överhänget löser mycket i kastningen.

En fin förmiddag blev det vid Stensjön idag. Fick se något fint. Ett par Sothönor som jag har haft lite koll på under våren. Dom kämpade tappert när det låg en iskant vid vassen tidigare. Problemet var att dom inte kunde nå vassen för att bygga sitt bo. Men i dag såg jag att dom lyckade till slut. För nu simmar dom ihop med 6 dunbollar..







      

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar