lördag 17 september 2022

Apropå C/R




Hittade en text av våran förra ordförande i Sällskapet sportfiskarna Göteborg (SSG) Martin G Erikson.

                                                  En text jag skriver under på till 100% 



Med anledning av en diskussion i en annan tråd om s.k. "Catch & Release" - alltså att fånga fisk i syfte att släppa i den igen vill jag en gång för alla säga detta: I mina ögon finns det bara en sak som kan legitimera att vi fiskar: att vi skördar av ett överskott i naturen. Att vi fiskar efter fisk vi vill ta upp och äta och gör det med en återhållsamhet som innebär att vi har starka och fina fiskstammar även i framtiden. Sedan finns det värre försyndelser än att för skojs skull fånga någon enstaka fisk i syfte att släppa i den men då ska man åtminstone ha vett att skämmas för att man leker med fisken och inte skryta med det. Att upphöja till dygd att vi drar fast en stålkrok i ett levande djur bara för att leka med djuret och sedan släppa ut det igen är för mig obegripligt. Än värre blir det om man försöker sentimentalisera detta genom att säga att man släpper tillbaka fisken för att den är så vacker eller för att man älskar fisken. Vill man ägna sig åt detta och glänsa inför likasinnade på Facebook utan att riskera mothugg ska man inte ha mig i sin vänlista (enkelt åtgärdat). Är man beredd att ta den diskussionen ställer jag däremot med nöje upp. Det är jag inte minst skyldig fisken. Att vi släpper tillbaka fiskar som vi inte får ta upp enligt gällande regler, eller inte vill ta upp för att det inte är matfisk, är något helt annat. Den fisken ska givetvis i igen, och all hantering ska bara syfta till att fisken så snart som möjligt oskadd ska simma vidare.

Att ett modernt kommersiellt sportfiske skulle förutsätta att vi säljer samma fisk flera gånger eller låter folk fiska hårdare än ett uttag skulle tåla för att motivera höga priser på fiskeupplåtelse som täcker kostnader är inget argument. Det i så fall helt enkelt bara är en högst omoralisk affärsmodell. Att en affärsmodell leder till intäkter betyder inte att den är önskvärd, det gäller sportfiske baserat på "Catch & Release" lika väl som att sälja på gamla människor mobilabonnemang som de inte behöver. Om fiskeguider inte kan få försörjning på annat sätt än genom att låta infantila människor få utlopp för ögonblicklig behovstillfredsställelse genom att fånga mer fisk än ett uttag skulle tåla får väl dessa guider försörja sig på annat sätt.

Som sagt, den som vill skryta på Facebook om att de riktar sitt fiske efter fiskar som de sedan släpper tillbaka för att de är så duktiga och fina människor får antingen finna sig i mothugg från mig eller så kan de plocka bort mig från vänlistan. Den som delar min uppfattning får mycket gärna också dela 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar