fredag 16 september 2022

Hur blåsta får vi (jag) bli????


 Har gjort en reflektion över hur tillverkarna lyckas manipulera oss flugfiske nördar. Titta på bilden ovan på dessa Versi Boody. Mellan # 6 och # 6/7 skiljer det 1,3 gram. mellan # 7 och # 7/8 är det 1,6gram.

Och jag är fullständigt övertygad att det inte finns om någon som kan känna skillnad på denna lilla skillnad i vikt på dessa linor.

Pratade vid ett tillfälle med Tomas Berggren ( Lilla Malma) om detta . Han talade om  att han kunde känna skillnaden om han kastade med ett spö i varje hand samtidigt. Men även han kan inte känna skillnad på 1- 1,5 gram upp eller ner. Om han kastar med ett spö i taget. Han är enligt mig den mest meriterande kastinstruktör vi har i landet.

Så gott folk jag känner mig i alla fall lurad av tillverkarnas påhitt. Och en viss erfaren har jag skaffat efter ca 23 års flitigt träningskastade och  ca 57 års fiske.

Och som jag sagt tidigare längden på linan har större betydelse än vikten. Märk väl att jag hela tiden talat om vattenankrade kast. Och linorna på bilden är ju framtagna för just Speykast.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar