söndag 18 september 2022

Ny kille vid sjön i dag.


 Som vanligt numera är Adis och John tidiga vid sjön, för att träna med sina långa spön/linor. John med sitt 18 CND och 25m Gealforce lina. Oj så förvånad jag blev så elegant han hanterar detta ekipage.  En stor skillnad mot när han började med mig för många år sedan. Nu har han fått fantastisk hjälp av Adis som  kastar kanonfint med dessa lång kombinationer.

Själv kör jag ju bara med lättast möjliga spön/linor. Fick idag möjlighet att hjälpa en kille vid namn Tomas som är grön på detta med flugfiske. Han hade tydligen hitta mig på YouTube och kommet ner till sjön för att få lite hjälp i denna djungel som flugkastning kan vara för många.
Tomas hade ett Guidline Laxa 9,3´# 7 och en hel WF lina enfärgad vilket redan gör det besvärligt att lära sig att kasta med. Betydligt trevligare tyckte han  när vi satte på min Skagitlump 6,2m+3 m flytspets. Jag fick visa honom att det finns så många andra kast som är effektivare än att stå och vifta fram/tillbaka för att få ut flugan.

Kommer han bara ner till sjön för att träna så blir det säkert en bra kastare så småningom. Eftersom han tydligen är golfare så vet han hur viktigt det är med träning.

Den eminente flugbindaren John S hade med sig en fluga som han med all rätt är stolt över.
 






  









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar