måndag 17 oktober 2022

Apropå skjutlinor. Är vi blåsta igen????


 Just hemkommen från ett pass i sjön. Och fick mig en tankeställare om skjutlinor. Som ni vet kör jag numera alltid med Berkley Triline Big Game, varför det? Jo för att det är det bästa och billigaste jag har hittat av alla skjutlinor jag testat.

Men som med alla nylonlinor behöver dom lite omvårdnad för att funka så som jag vill.  

                                   Titta på denna bilden så förstår ni vad jag menar

Linan överst på bilden låg i varmt/ljummet vatten någon timma i går kväll. Linan under är inte använd på ett tag och därför är den torr och lite besvärlig att hantera.

Har titta lite på detta med priset på sk skjutlinor och där är vi riktigt blåsta tycker jag.  Börjar med som jag tycker är den bästa.

Berkley Triline Big Game. Kostar hos Fishline där jag kollat alla priserna.

600m/229kr = 0,38öre/m

GuidelineCompline 50m/359kr= 7,18kr/m

Rio Slickshooter 35m/279kr = 7,97kr/m

OPST Lazar 50m/389kr= 7,78kr/m

Hur gick det då med min egentillverkade Skagit lina: Jo alldeles utmärkt. Lina har jag gjort av en gammal Guideline PowerTaper. Hoover/intermediate den som är transparant. 5,5m/15,5g med en 3 m intermediate spets satt den klockrent på CTS 10´# 2-3 lite för kort på 11 # 2-3.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar