fredag 14 oktober 2022

Ståpäls spö????


Det är inte ofta att håren reser sig på armarna när jag kastar/provar olika spön. Men så var fallet i dag. När jag provade BGs modifierade 11,3 Bringséns Black Shadow Exklusive, som är 11,7 fot # 7-9.

Varför gör man inga sådana spö i dag? För mig ett sagolikt spö att kasta med och som jag alltid gör med tvåhandsfattning. Provade lite olika linor men den som fick håret på armarna att resa sig var en Skagit lina från Kina på 300gr/19,4g+spets. Provade både intermediate och sjunk 3 spets. Bägge var lika fina.  Spöt kastade även en 350gr lina med 15 fots spets men kändes lite jobbigare att kasta med.

Nej för mig och mitt sätt att kasta var 19-20g på bodyn helt perfekt. Som kuriosa kan nämnas att denna klingan i original var utrustad med ett enhandshandtag, då blev spöt väldigt framtungt. Och när jag själv byggde mitt första spö av den klinga blev det med ett sk Switch handtag. Fick på så sätt en helt annan balans i klingan.

Det var på den tiden inte ordet switch fanns i spövärden. Spöt blev så populärt att jag knåpade ihop 12-13 st till olika fiske killar. Tyvärr har jag inget kvar själv av dessa underbara spön. Men jag vet flera som fortfarande använder mina spö som jag har byggt på denna klingan. 

Enda lilla grejen på BGs spö var dom små spöringarna som har svårt att svälja en sk Skgagitlina med färdiga öglor.

                                 Öglor som jag alltid byter mot 50lbs flätögla.
 

 














1 kommentar:

  1. Har ett Bs 11"som väntar på handtags byte och även ett Loop adventure 11" 7-8 som ska få liknande behandling

    SvaraRadera