lördag 28 september 2024

Skjutline funderingar


 Roade mig med att titta på priset på vanliga nylon skjut linor. Man blir minst sagt konfunderad efter att ha jämfört priset på dessa linor. Priserna är tagna hos en stor butik här på nätet.

Dyrast är Lazer 50 lbs/ 50m =12,18sek/ m

Billigaste är BerkleyBig Game 50lbs 600m/0,42öre/m.

Av dom linorna på bilden kör jag enbart med Berkley linan. Inte för att den är billigast utan att den är fantastiskt bra. Väl så  bra som den svindyra Lazer linan.

Ken Sawada linan på bilden är okså väldigt fin. Den är flytande med den nackdelen att ett litet veck på linan är omöjligt att få bort

Ett tag körde jag med Varivas flytande skjut lina. Också trevlig men känslig för kinkar.

Här kommer en liten sammanställning som jag har roat mig med att göra.

Berkley Big Game 600m=042 öre /m

Lazer 50m=12,18 sek/ m

Guidline Compline 50m=5,78 sek/m

Rio Slickshotter 35m= 7,08 sek/m

Stroft 35m =10,54 sek/m

Opst Oval 50m= 9,58 sek/m

Varivas 100m= 3,89sek /m.

SA Absolut 30m= 8,96sek/m

SA absolut 600m =5,49sek/m


jag har inte provat alla men ett flertal av dom linorna. Det som frapperar mig att vissa ligger på 35m spolar. Kanske svårt att dela med en kompis. 50 m är ju betydlig bättre om man vill dela spole med  fiske kompisen.

En tanke som slår mig är att OPST som säljer Lazer linan som jag tycker är riktigt trevlig. Men inte till det priset Nu lanserar man OPST Oval som fortfarande är bland dom dyraste nylon skjut linorna.

Nej för mig funkar Berley Big Game alldeles utmärkt och har gjort så under flera år nu. Många av mina fiske vänner har okså fått upp ögonen för hur blåsta vi blir.


  



  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar