söndag 18 september 2016

En lina, flera spön



 Ett kort morgon pass blev det i dag. Jens frågade om jag hade provat något
Affinity Switch så det blev till att plocka fram det spöt jag byggde för något år sedan. Undanställt för att det belastade min hand i mesta laget.
Idag funkade spöt alldeles utmärkt. Å varför det? Jo,nu förstår jag alltmer att linlängden betyder nästan mer än vikten på linan.
Spöt 10,6 `# 8 laddades med OPST Skagit  Commando 275g/ 4,1 m+  3 m spets på 55 gr= totalt 21,4 g.
Denna linan har jag nu provat på 4 olika spön och den funkar kanonfint. Inte samma lugna flykt som Rio Scandi linorna men det beror ju på skillnad i längd.  

Spöt gick utmärkt att hantera med en hand. Bytte sedan till en 6:a Scandi Short 10,1m/ 24g vilket kändes direkt i kasthanden.

Janne L kom förbi för att testa två spön för sitt fiske i Lilla Edet i morgon. En underbar pärla har han i sitt 10`Daiwa Amorphus laddad med Rio ScandiShort Versi T # 6. Aningen tungt för mig att kasta enhands men Janne har modifierat det till ett underbart s.k Svitchspö.
Spö nr.2 som han provade var en 9 `# 9 B&W Alaska med en sjunklina.Inget att speycasta med men överhandskastning gjorde Janne jättefint.

Men detta var absolut inget för mina handleder att hantera.

Nej,lätt skall det vara! Väntar nu bara på delar till min nya 11`CTS # 2-3 vilket skall bli spännande att testa.  








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar