onsdag 7 september 2016

Man lär så länge man lever !!!


På dagens kastande gällde det att hitta var OPST linorna satt bäst. Jo på dom spön runt 10-12 fot som provades, med beteckning på klingorna från 5-8. Obs!! Jag skriver inte klass på spöt för det är för mig inte relevant när det gäller att hitta en lina som passar.
Ex. det Scott Mackensie spöt 11,7` # 7/8 som vi alla tyckte kastade underbart med # 6/7 Scandi Short versi T + spets 3,6g = 24,7 Nu gjorde tyngden på linan att jag kastade lättare med två händer på detta sk Switch spö. En 6:a lina kändes för mig trevligare och nu blev det mer enhandskastning.
Min OPST lina på 275gr satt fint på flera av spöna, men dessa linor är gjorda för strömmande vatten och trånga lägen. Men för normalt fiske finns för mig inget bättre än Rio Scandi Short Versi T.

OPST linan är fin om man hittar rätt vikt till sitt spö. Men idag hade jag med en av mina äldre Skagit linor och här kom OPST på efterkälken i alla fall här i sjön.
En SA Skagit Extreme 280gr+en spets 55gr= 335gr=21,7. Passade alla dom olika spön som vi testade från CTS DQ 10,6´# 5-6. Mackensie 11,7 # 7/8. Guideline Lxie 11`# 7/8. Bringsén Black Shadow Exclusive 11,3 # 7-9.

Ett spö som är en besvikelse är Johns nyinskaffade Sage One 10`# 5. Absolut inget spö för att Speykasta med men däremot med överhandskastning funkar det bra. Kanske snart dax att butikerna upplyser vilket kastsätt spöt är avsett för och vilken lina som passar till dom olika sätten att kasta

Fick ett trevligt besked av min leverantör av CTS klingor  Juha Jussi Leinonen att klingorna som är beställda är på väg. 5 dagar efter beställning helt osanolikt det som normalt tar 2-3mån.
Så då kanske den 11`# 2-3 blir färdig till höstens Regnbågsfiske.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar