torsdag 21 september 2017

Linprovning + lite film med Surna veteranen Pär Jansson


En trevlig förmiddag vid sjön blev det idag. Veteranen Pär Jansson som fiskat 32 år i Surna ville ha lite hjälp med att hitta en lina till sitt Hardy Zenit 12,6´# 7. Pär hade kört med en Rio Scandi Short #8 som han tyckte var lite lätt.
Vi började direkt med en # 8 Versi T och den passade perfekt. inte mycket att orda om. bara att byta till en 15 fots spets kändes mycket bättre

Jag provade Pärs Sage Method 12,6´# 8 ett jättetrevligt spö men mycket pengar för mig. Det kastar inte för många 1000 kr bättre än mina CTS.

CTS ja Pär blev helt salig efter att ha provat flera av mina DQ spö. Först ut med 10,6´# 5-6 och en OPST Commando 300gr=19,4 +MOW ligth spets. Pär hanterade den kombo mycket elegant. Jag blev verkligen imponerad, det är inte så många som jag har sett som hanterar denna korta linan så elegant.
Ni skulle bara sett leendet i Pärs ansikte när han svingade denna 10,6an.

Leendet satt kvar när han fick prova CTS 11´# 2-3 DQ med Rio Scand Short versi T #4. Slutligen fick han testa min DQ 13´# 7-8 och Rio Scandi versi T 7-8 body+ en 8 spets = 31,5 g. Även detta impade mycket på honom.
Pär hade med sig ett Powell 13 som tydligen är förebilden till mitt Kaitum spö. Detta spö var lika i aktionen men vägde något mindre.

Sen dök Bert-Arne upp för att träna lite kastning. Han är ganska ny på detta med tvåhands, men idag blev jag imponerad hur fin han hanterade sitt 11´Guideline Kispiox. Lika elegant med både vänster och höger hand. Bra gjort Bert-Arne.

                       Här kommer några filmklipp från dagens övningar.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar