lördag 13 juli 2019

Det gamla duger.


Var på gång att köpa en intermediate lina för regnbågsfisket. Men det tar emot att lägga 500-600 för en dylik lina. Så vad göra? Jo titta i gömmorna och den som söker han finner. I mitt fall hittade jag en intermediatelina på 11m/ 31g som jag tydligen fått av någon snäll själ.
Inget jag använder så det var bara att sätta saxen i den. Hur och till vad skall den användas? Jo till min 9,3 # 5-7 Elgeco HIPS. Ett mått in från spetsen 6,5m där blev vikten ca 17g. helt perfekt. Nu är det bara att skarva i en lämplig 10fots spets i den sjunkgrad jag tänker använda.
Totallängden som är det viktigaste för mig blev ju 9,5m optimalt för ett 9,3 fots spö. Nyfiken som jag är så har jag testat linan och den blev kanonfin för mig. Märk väl att jag Speykastar med tvåhandsfattning på detta lilla spöt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar