måndag 19 augusti 2019

En reflektion


Med regnet smattrande mot rutan är det skönt att vara inomhus, sitta vid datorn och fundera lite på fiske/kastning. Under många år har jag diskuterat detta med långa/ korta spöns fördelar/nackdelar speciellt  under laxfiske.
Många tror ju att det går att sätta större press på fisken med ett långt spö, men läs den bifogade texten så kanske man kommer på andra tankar.
Själv har jag bara lyckats att fånga några laxar på runt 10 kg med mitt 11,3 fots # 7-9 spö. vilket har gått alldeles utmärkt.





Pratade med en vän som under årets laxfiske i Norge lyckades bra med fisket. Några laxar mellan 9-11 kg på just enhands spö.

Sedan kan det längre spö ha sina fördelar om man vill lyfta linan förbi ex stenar och att inte dränka så mycket lina om fisken rusar. Men att sätta press på fiske så är helt klart ett kortare spö att föredra.
Jag och en polar gjorde ett test mot en våg, 15 fots spöt #10-11 jag höll i och spände så mycket jag vågade så visade vågen 0,8 hekto. Däremot ett Fenvick 9 fot # 10-12 lyckades jag få vågen att visa 1,3kg.
Kanske inte vetenskapligt korrekt men en fingervisning att det går att sätta hårdare press med det korta spöt.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar