måndag 25 januari 2021

Aldrig för gammal för att lära.

En fin Januari dag vid sjön


73 år just idag men lika vetgirig att lära mig mer om konsten att kasta med fluga. Funderingarna i dag var hur korta spetsar jag kan hänga på mina Skagitlinor. Vi matas ju med flera varianter på längder av spetsar.

Min fundering är att på vilket spö linan skall sitta och i vilka trånga lägen jag skall fiska. Alltnog,på mina 11fots Switch vill jag kunna använda linor runt 7-8m i totallängd. Lite svårt om klumpen ligger på 6-7m +spets på 3m. I dag testade jag klumpar på 5-6m + 1,6m T8 spets, detta koncept funkade klockrent.

Återigen så blir det mycket lättare att lyfta/ kasta med en kortare lina. Bra att kunna variera totallängden på linan med hjälp av spetsarna. Allt från 1,5m-4,5m. 

Numera blir det lite Bonkerspey kast vid varje träningstillfälle. Som titeln lyder på dagens blogg är man aldrig för gammal att lära sig något nytt. Roligt just detta med Bonkerspey börjar sitta riktigt fint numera.

PS Försöker ofta att avsluta mina pass med den spö/ linkombinationen som känns bäst. Mest för att en go minnesbild, just nu är favoriten Daiwa Signatur 12´# 8 med Hardy Rocket # 7-8 lina. Detta kastar som en dröm för mig, lite märkligt att linan som jag inte kom överens med tidigare nu känns kanonfin. Kan det vara spöts förtjänst? Provat den på andra spö, där är den inte alls är lika fin.



 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar