tisdag 12 juli 2022

Varmt men trevligt i Sällskapssjön.


 Denna dagen prickade vi rätt, d.v.s mellan lågtrycken. Som vanligt är det Berth-Arne å jag som jagar fisken i sjön. Lufttemp på 23-24 och ytvatten på 20 grader är väl inte optimalt. Men siktet var inställt på abborre som gillar varmt vatten. Som vanligt börjar vi alltid med att ro flugan på en sjunklina.

Spegelblank sjö på sina ställen men inte en vakande fisk vi såg. Något varv runt sjön blev det innan det var dax att droppa ankaret. För att försöka fiska djupt med Bobby fluga. En liten abborre tog flugan och fick snabbt simma till baka. Dom som däremot fick en himmelsfärd var envetna fläckflugor vad dom nu hade på sjön att göra? Dom var väl sugna på lite frisk blod.

Ankaret upp och årorna i för att fortsätta att leta efter fisken. Nu satte jag på en pattegris efter tipps från SSG veteranen Leif Wardal och bara efter en liten stund blev det påslag men inget mer. Ytterligare några årtag nytt påslag men inget mer. Berth-Arne fick på en fisk som visade sig vara en av sjöns marodörer/ gädda som snabbt blev transporterad till gäddhimmlen.

Nu blev det åter roende med sjunklina och då lyckades Berth-Arne fånga en fin Regnbåge på 2 kg med en vit/rosa fluga. Själv fick jag nöja mig med ytterligare ett våldsamt påslag på min pattegris men ville inte vara med i dansen.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar