torsdag 2 juni 2011

NRX

NRX 15 fot
Passet i dag blev 6 timar långt, så är det när man har roligt och idag var det extra kul då jag fick möjligheten att prova G Loomis NRX tvåhandspön. Alla  tre kunde jag testa ordentligt 13- 14 -15 fot och jag blev väldigt positivt överraskad. Jättesköna spön alla 3 men det som jag upplevde som goast var nog 15 fotarn. Klumparna som jag kastade med stämde kanonfint till alla spöna.
Men jag var riktigt spänd på hur klarar dom mina långa Speylinor. Körde först med mitt CND 14,4 och en flytand Stealth lina på 15,85 m å 38 gr. Nu fick NRX spöt samma lina jodå, det klarade det galant men jag upplevde att CND spöt hade mer power.Nästa spö blev mitt CND 15,6 och en flytande Stealth lina på 18,3 m å 46 gr.Detta spö har en enorm power för dessa långa linor, nu skulle NRX 15 fot provas med samma lina. Jag blev mycket positivt överraskad för efter bara några kast så satt den som en smäck, ett mycket trevligt spö med denna linan.


För att riktigt känna potentialen i denna 15 fotarn provade jag min egentillverkade Gaula special. En PT Hoover DDC Connect vars huvuddel är 12 m och i dag provade jag med en sjunk 1/2 spets på 4,5 m =16,5m. Denna linan fixar CND spöt galant, NRX hade lite mer besvär att lyfta den men klarade den förvånansvärt fint ändå.
På det hela taget var dessa spön en mycket positiv överraskning men som jag sagt så många gånger tidigare för dom pengarna tillför dom mig inget alls.
I morgon blir det ett pass i Örekil sedan blir det säker träning resten av helgen om någon känner för att svinga flugspö så bara haka på



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar