fredag 13 januari 2012

En skön dag

Från dagens träning
Träningen blev som vanligt en trevlig tillställning. 4 man var vi Janne L Ingvar O Håkan S och jag själv. Janne provar som vanlig långa linor både flyt å itermediate på sitt B&W parabolic 15 fot å sitt Sharp 16.Ja dom kastar fint men känns ganska tunga. Ingvar kör med sin 14 fotare och en flytklump till det å kastar allt bättre för varje pass. Håkan S körde med sitt Scott 13 # 8 och en Stealth 8/9 lina.Funkar sådär får någon konstig spörörelse som fortplantar sig ut i linan. Det var svårt för mig att se något konkret fel han gjorde.  
Själv har jag alltmer kommit till insikt hur viktigt det är att oavsett vilket märke å pris ett spö har så måste det stämma för dig själv. Nu gjorde vi ett experiment, Håkan provade mina Elgeco 15 å 13,6 fotare å se på fan. Nu satt kasten betydlig rakare å bättre än med Scottspöt.

Som både jag å Håkan uppfattade det hela så stämmer dessa spö bättre med hans rörelsemönster. Samma för mig! Alla dessa spö jag provat från ca 500- 15000 kr så är det dessa Elgeco HIP spey som har passat mig absolut bäst. Det finns säkert flera spö som oxå passar min kaststil men allt kan man inte prova. Ser med spänning fram mot min CTS klinga... ett helt oprövat spö alltså en ren chansning.

 Det spö som annars känns bra för mig är B&W Powerlite 13 fot som uppför sig ungefär på  samma vis som HIP spey.

Vilodag i morgon men på söndag lutar det åt kastning igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar