lördag 21 april 2012

Åter en trevlig dag

Från dagen övningar

Träningskastning i två dagar har det blivit denna helg. Fredag bjöd på regn å kyla men Janne L och jag svingade flugspö trotts allt. Danne kom förbi för att hämta en rulle och passade naturligtvis på att göra några kast med min nya 13 fots CTS.Blev överförtjust direkt. Ett spö helt i hans smak. Janne provade sitt Scott 14 fot ett spö som passar hans sätt att kasta. Ett snärtigt framkast gillar detta spö fint och det leverera Janne fint.

På dagens pass var det Håkan S som kom till sjön med en ny anskaffad 16,1 fot Sage. Han ville prova sin 70 fots Stealth lina. 70 fot är långt och det kräver en hel del av kastaren. Själv fick jag väl till det skapligt men det är tungt att kasta med.

Själv körde jag med lite lättare grejer 12-13 fot både CTS och Hardy Favorit. Kastade även en del med 10 fots Bringsén som även Håkan ville prova.Oj oj han blev helt salig och fick till Speykasten kanonfint trotts att det var första gången han Speykastade med enhandspö. Hans styrka ligger tydligen på överhandskastning.
Detta med enhands skulle han börja med direkt,spö å linor fanns ju redan. Inför en planerad resa till Irlands laxälvar  insåg han att ett enhands måste ju med.
En liten tankeställare fick han när jag förklarade att det gick att ta stor fisk på enhandspö. Titta bara vad som används vid flugfiske efter sydliga vattnens farttorpeder.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar