lördag 7 april 2012

Provkastning


Nytt spö

Så var det nya spöt provkastat och jag blev inte besviken ett underbart lätt fint spö för flytlina. Provade med en Ballistic Spey 7/8 12,5 m och 31 gr. Kastade helt underbart och provade även en 8/9 men den kändes lite tung fast spöt klarade även den linan fint. Körde oxå med en PT klump på 12 m 29 gr å den satt som en smäck.

Provade mina 14-15 fots spö men tyckte det var jobbigt.Jag fick slita väl mycket för kasten och förstod inte varför. När jag väl var hemma upptäckte jag att det var fel lina som var med i dag, 70 fot i stället för 60. För mig är det en väldigt stor skillnad.

Det lutar nog åt ett pass i morgon igen, kollar vinden först imorgonbitti. 

2 kommentarer:

  1. Hej Bernt,
    Det är william gonzales,tidigare bott i falkenberg numera bor i kållered sen 6 år tillbaka,och flugfiskat sen 1987,så vi har säkert träffats i Falkenberg enligt Bengan Bengtsson,adledning att jag skrivit här är att jag själv bygde ett CTS 15" ,9-10,och senast provkastat spö igår i Ätran med versitip linan 10-11 37 gr. det känns ok men kanske skulle haft en long belly i stället,har du några tips eller förslag?
    Tack
    William

    SvaraRadera
  2. Hej William.

    Om du kontaktar mig så får du gärna prova några av mina Speylinor. Tror att någon av dom skulle passa ditt spö kanonfint.

    Min mail laxberndt@bahnhof.se

    SvaraRadera