lördag 12 maj 2012

En fin förmiddag


En trevlig förmiddag blev det trots ett svagt regn på morgonen. En medlem från SSG Roland Gyllensten ville ha hjälp med Speykastet och att få till lite olika skjutklumpar. Som alltid när vi tränar så finns det ju en möjlighet att prova olika linor så att det passar ens egna spö.

Så var det även i dag, Roland hade med sig spön som säkert hade 20 år på nacken och som jag sagt tidigare så har det inte hänt särskilt mycket annat än att vikten minskat. Det är kanske inte är så bra alltid då dagens spö verkar vara ganska sköra.
Ett Blackmaster IM6 på 11,6 fot # 8/9 kastade sagolikt när jag använde det med bägge händerna. Med en hand kändes obalansen i spöt, det är ett vanligt handtag jämfört med mina spön som har längre handtag och blir då välbalanserade.

Provade även ett mycket trevligt öringspö från David Norwich 9 fot #5/6 ett underbart spö med rätt lina.
För mig känns det alltid lika roligt att förmedla den kunskap jag har om kastning och linor även till äldre flugfiskare som hållt på i 40-50 år.

Själv körde jag som vanligt med CTS och Ballistic lina, jag undrar om det kan bli så mycket bättre?  Provade även min Ballistic 6/7 12,5m som jag använt på Bringsèn 11,3 fot # 7-9  känns lite tung för enands men sitter fint om jag använder båda händerna.
Provade samma lina på Bringsén 10 fot # 8/9 ett lite tuffare spö och se man på den kändes ännu bättre. Väntar på 2 Ballistic linor från USA 4/5  5/6 som jag tror kan sitta kanonfint på enhandspöna

I morgon lutar det åt en tur till Rolfsån på förmiddagen om vädret är på bra humör






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar