torsdag 4 april 2013

Skagit erfarenheter

Lite kaffe i vårsolen


En rekvända på några timmar till ån blev det idag och att samla erfarenhet av Skagitkastet. Ju mer jag provar ju mer förstår jag hur dessa linor skall balanseras för att bli riktigt bra.
Helt klart är att spetsarna måste ligga i ett viktomfång i förhållande till bellydelen. Det jag har kommit fram till i mitt eget kastande är att spetsen bör väga ca 1/3 del av bellydelen för att det skall funka bra för mig.
Eftersom jag på min 13 fots CTS kör en Belly på 23 g så stämmer en spets på 6-7 g. DDC spetsarna jag provat ligger runt 10 g och då blir det ganska slängiga kast.
Men dom är klockrena på den bellyn som väger 27 g.

Vattnet i ån är så lågt att det nästan inte är fiskbart. På många ställen är det inget som helst drag, linan ligger i det närmaste stilla på ytan.

På lördag blir det väl en vända till ån och lite fiske (kastning) innan  den sedvanliga lunchen som SSG har på Hanhalsgården.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar