måndag 1 april 2013

Premiär


Så var då fisket igång för detta året.Började fiska i Rolfsån vid 09:30 och i den varma solen å i det närmaste vindstilla kändes det underbart skönt. Måste ju prova mitt Skagit koncept men det var för lite vatten så det blev till att fastna i botten med den 1/2 spetsen jag använde. En liten öring tyckte ändå om flugan men den fick snabbt gå tillbaka till sitt rätta element.
Fick ett samtal från Rolfsåveteranen Ingvar Olsson som provade ett spö vid den gamla bron så jag fiskade mig nedåt i den tilltagande nordanvinden.

Hittade Ingvar i lä vid bron och slog mig ner för en fika och lite fiskesnack å tips från en verklig kännare av ån. Gjorde några kast där Ingvar stått tidigare och då nöp det på en blank fin öring som tyvärr inte höll måttet runt 40-42 cm så den fick oxå gå tillbaka till det svala vattnet 3,3 gr.
På den platsen funkade Skagitkonceptet alldeles utmärkt med hinder ca 1,5 m bakom ryggen på mig.
Nu gäller det att hitta och förstå när dom olika Skagitspetsarna  funkar bäst. Vilken strömhastighet, djup m.m.

Nu får säkert ån flera besök av mig även om vattnet är riktigt lågt. Det är ju nu man får chans att se hur botten ser ut på många ställen. Det lär säkert ta lång tid innan det blir bra vatten i ån.Det finns ju ingen snö så det måste nog regna en månad innan det blir laxvänligt vatten.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar