onsdag 12 mars 2014

Fiskejournalen

Olof i aktion vid Rådasjön i dag

Fem gubbar var vi idag vid sjön. Janne L och en SSG medlem vid namn Björn B. Tidigare chefredaktören och grundaren av Fiskejournalen Olof Johansson tillsammans med sin fiskebroder Claes-Göran Steen kom och ville ha mer kunskap om Skagit kastning.

Riktigt roligt för mig att få förmedla det jag kan om skagit kastning. Bägge dessa veteraner inom laxfisket var härligt vetgiriga och det kändes som jag kunde tillföra en del om denna typ av kast.

Olof kastar mest enhands så han fick prova mina två spö båda från CTS, Skagit 11,3´ # 5/6 och ett Affinity 10,6´#8. 11,3 fotarn blev han väldigt förtjust i. Han fick lite funderingar på en sådan klinga till nästa säsong.
Ett 16`boron spö i okänd klass fick jag möjlighet att testa. En 650 gr Rio Skagit funkade fint. Ett för mig tungt spö och otroligt mjukt.
Olof hade en egen komponerad Skagit lina till ett 10,5`RST¨.Ett koncept som inte kändes riktigt bra. Blev betydlig bättre med en T6 spets.
Claes-Göran kastade med ett Thomas/Thomas 13´ och en Skagit med flytande spets.
Efter ett antal kast så funkade SnapT/ cirkel C kasten skapligt.

Janne L visade det som han gillar, Björn B olika långlinor.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar