torsdag 23 oktober 2014

Funderingar


Förmiddagens något kylslagna pass började med B&W Parabolic 13´# 8/9 och Skagit lina på 500gr+ en sjunk 3 spets i passande vikt från Rio. Detta kan knappast bli så mycket bättre. Sedan blev det kastning med kortare spö 10-11 fot för både en och två händer. Provade Skagit på 350 gr som kändes för tung på dom 3 spön jag testade. Det som provades var Bringsén 10´#7/9  CTS 10,6`#8 och Meiser11,4`#5/6/7. Har upptäckt på dom senaste passen att man blir aldrig för gammal att lära... :)
 Efter 15 års träningskastning har jag sett upp hur olika gubbar kastar. Den gode BG håller spöt på ett särskilt sätt. Han fattar han väldigt långt ner på handtaget och får på så sätt bättre hävstång i spöt.
Denna fattning på handtaget har jag numera anammat själv när jag använder två händer. På så sätt får tycker jag en lugnare rörelse i klingan. Framförallt känns det som jag sparar axlarna eftersom armarna hålls närmare kroppen 
Att hålla så långt ner på handtaget klarar jag inte med enhandsfattning och svaga handleder.
Helgen ser väl inte så inbjudande ut för kastning men man vet ju aldrig om prognoserna stämmer. Söndag ser väl bäst ut i dagsläget.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar