lördag 4 oktober 2014

Sommar nr.2

Stefan B laddar med BGs egenhändigt byggda Canespö

En underbar sensommardag fick vi 4 gubbar som kände för att svinga spö i dag. Först vid sjön idag var Janne Faltin med sitt Thomas/Thomas 13´ #7. Janne har tidigare frågat mig om en lina till det spöt. När jag kom stod han och kämpade med någon Guideline klump. Men ett byte till en Rio Scandi Versi T #8 så var det problemet med linvalet avklarat.
Stefan B kom som alltid med underbara spö!! Ett Winston Boron 12´#7 som han provade en nyinköpt Guideline klump. Spöt kastade den linan fint men ståpälsen kom när vi  provade Rio Scandi VersiT igen med både 10fots och 15fots spetsar.
Körde sedan samma lina på hans C.F. Burkheimer 15,3´#8. Oj,så lätt och fint det kastade. Kontentan av detta test blev att Stefan bad mig att skaffa en likadan lina, alltså en Rio Scandi Versi T. Skillnaden  mellan en Scandi Versi Tip och en Scandi Short VersiTip är bara längden på spetsarna 10 eller 15 fot. Bodyn väger samma.  Så den #8 linan vi provade väger bodyn 400gr= 25,9g sen väger spetsarna lite olika.
BG kom i dag också och testade sitt egenhändigt byggda Canespö en 12´# 8. Samma sak där med en Rio Scandi VersiTip är det underbart att kasta med trots att jag upplever spöt för tungt för mina Artrosdrabbade leder. Tänk om det gick att bygga ett lätt spö med den underbara aktionen??Men det är väl spöts egenvikt som gör aktionen.

En underbart givande dag vid sjön i en fantastisk sommar värme  fick vi . Som alltid gläder det mig när jag kan hjälpa mina fiskevänner att hitta rätt linor till sina spö.

En liten filmsnutt blev det när Stefan svingar BGs Canespö.

https://www.youtube.com/watch?v=kF5kt-HY7AM&list=UUrnu42iLGGodbHbGI4RauVw






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar