tisdag 21 oktober 2014

Lite konfunderad ?

Hösten har kommit på alvar


Morgonens träning bjöd på nya erfarenheter. Janne L var redan vid sjön när jag kom, han var nyfiken på sitt senaste nyförvärv. Ett ZSpey` HM-signature 12,1 #8 som han laddat med en PT "jordkabel". Jodå,inga större fel på det spöt heller, och som jag har sagt tidigare det verkar inte finnas några dåliga spön om man bara får på rätt lina.
En gammal klenod hade Janne L med sig i dag. Ett Sharpe 12´med okänd linklass troligtvis runt #8. Bortsett från att det väger som 4-5st 12 fots kolfiberspö så var det underbart att kasta med.
Mitt lilla Elgeco HIPS 9,3´# 5-7 kastar kanonfint med den lätta Rio Scandi VersiT som jag köpte senast. En #5 body 265 gr= 17,2g + spets 3,5g= 20,7 helt perfekt till det lilla spöt.
Kastningen i dag var inte till belåtenhet och jag funderade var felet låg. Upptäckte när jag kollade på spetsen till Scandi Versi T. Hade satt på för tunga spetsar till den bodyn jag provade. Nu var problemet löst och kasten satt som dom skulle. Det visar hur viktigt det är att matcha rätt spetts  till vilken body man använder. Felet jag gjorde i dag var att på min 305gr body använde jag en #9 spets.Upptäckte fadäsen och skiftade till # 5 spetsen som det skall vara och då var problemet löst med dom kasten som inte funkade så bra. Man lär så länge man lever. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar