söndag 21 december 2014

Snart islägg?

John laddar med sitt Meiser MKS 15`


Så var min nyfikenhet stillad efter att kastat med mitt senaste linförvärv. En Rio Scandi Body # 7/8 375gr =24,7g+ för dagen en #6 intermediate spets på 65gr = 4,2 g.
Provade linan på 3 spön, CTS Affinity Skagit 11,3`# 5/6 ett Maiser 11,3`# 5/6/7 och ett CTS Affinity Switch 10,6` # 8.
Alla spön kastade linan fint men bäst tyckte jag att 10,6 Switch hanterade den. Meiserspöt kastade linan underbart fint också men jag upplever spöt som mjukt i själva lyftet medan framkastet går kanonfint. 11,3 Skagit kastade också linan fint men en Skagit klump med samma vikt tycker jag sitter ännu bättre. Återigen är det nog så att Skagitspön behöver ha typ Skagitlinor, viktfördelningen på Skagit och Scandi är säkert helt olika.
John provade en 13 fots Loomis med en Scandi Body på 540gr = 35g + en spets 15` # 166gr = 10,7 g. Jodå,spöt kastade denna tunga linan med visst besvär.En 10fotsdito hade varit bättre på 13 fots spö.
Samma lina på hans Meiser MKS 15` #9/11 kastade fint tyckte jag men lite tyngre hade nog blivit ändå bättre. Detta spöt är ju helt otroligt att kasta med när rätt lina kommer på. 

Om vädret tillåter blir det säkert en sväng innan julafton.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar