fredag 30 januari 2015

En spöreflektion


Fixade hem ett Z-Spey 13,3` # 8 från Skitt Fiske till reapris eftersom dom tydligen säljer ut dessa numera nedlagda spön. En liten jämförelse med mina CTS visade på hur man tänker när olika tillverkare bygger spö. Z-spey spöt var betydlig mer toppigt och det märkte man på tjockleken på klingorna.
CTS spöt tyckte både polarn och jag har betydligt trevligare aktion. Läste för längesedan en artikel om spöbyggnad att det enklaste sättet att tillverka ett spö är en styv bottendel och en mjuk topp. Lite så upplevde vi Z-Spey spöt, linvikten på spöt var satt till 27 g vilket låter väldigt lätt.
Men det är väl HM som gillar den vikten.Själv tror jag att runt 31-33g så kommer nog spöt mer till sin rätt
Som alltid har spöna säkert mycket större viktfönster än vad många tillverkare talar om.
CTS och Meiser visar på sina hemsidor vilket viktfönster spöt jobbar bra i beroende på hur kastaren vill uppleva spöt. Detta tycker jag är ett betydligt bättre sätt än att sätta en angiven kastvikt på linan.

Jag har inte kastat med Z-Spey spöt ännu men det fungerar säkert när rätt lina hittas. Har provat motsvarande Z-Spey fast då 12,1`# 8 och upplevde det spöt som trevligt att kasta med. Minns ej linvikten som var på vid det tillfället.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar