tisdag 13 januari 2015

Mellan hårda vindar

Janne L svingar CND 15,6 med 75 fots Carronlina



Några timmars kastning blev det på bryggan i Rådasjön. Bryggan,ja...det är mycket vatten för tillfället så det räcker inte med vanliga stövlar. Ett fint lä ställe hittade jag trots vind på 10-12 m/sek. Janne L dök upp för att få bort spindelväven från några av sina spö. Hans Z-Spey 12,1` #7 är ett trevligt spö med rätt lina, Jannes egen Skagit klump på 360gr kändes i tyngsta laget. Nej,med en lina runt 25 g blev det i mitt tycke trevligare att kasta med. Hans modifierade Daiwa Amorphus 10,3´#7-9 är ett mycket trevligt Switch spö.
Som alltid har Janne med sig något spö för långlina och så även i dag. CND 15,6`# 9/10/11 med en 75 fots Carronlina var vapnet för dagen. Janne hanterar det bra och jo, det kastar fint men som jag sagt tidigare roligt att prova ibland men för mig är det spön från 13 fot och nedåt som gäller.
Själv luftade jag lite olika spön och linor och ju mer jag kastar så framstår Rios eminenta Scandi Short Versi T som favoritlinan.
Enligt väder utsikterna för morgondagen så kan det nog bli en ny sväng till sjön i morgon.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar