onsdag 20 maj 2015

DDC spetsar


Nu på förmiddagen blev mina modifierade DDC spetsar provade med olika linor. 15 fots interm/ sjunk1 är ju original bara att se till att vikten ligger rätt i förhållande till Bodyn. Denna spetsen på 13,6 Hips 9/10 kastar underbart, med en Rio Scandi Versi T #9.
13 fots CTS Affinity DQ #7/8 provades först med en Skagit body på 400gr=25,9 och en 10fots DDC sjunk2/3 jodå helt kastbart men en Scandi body med samma vikt hanterade denna spetsen ändå bättre. 
Den lilla CTS Affinity DQ 12´#5-6 fixade också dessa 10fots spetsar med rätt vikt i förhållande till bodyn. På det spöt kör jag en #7 body. Det lutar alltmer åt att Skagitlinorna åker allt längre in på hyllan. Rio Scandi Versi T klarar ju allt utom kanske dom tyngsta spetsarna och största flugorna.

Hur kapar jag dessa 15 fots spetsar? Eftersom dom har dubbel densitet så tittar jag på vilken egenskap jag vill att spetsen skall ha. Mäter 10fot från spetsen för att se vad det väger. Samma sak från bakkant och tittar på Rios tabell i vilken klass spetsen hamnar i.
Kapar sedan spetsen antingen i fram eller bakkant så den blir 3 m i stället för 4,5m.

Några små filmsnuttar blev det från dagens övningar.

https://www.youtube.com/watch?v=rXe_XLHcA1M

https://www.youtube.com/watch?v=QeTzAxZY1sw







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar