söndag 17 juli 2016

Ett spö och 4 linor



Lånade ett 12 fots # 5 Scott LS2 av fiskebroder John. Har kastat med spöt förut men nu ville jag testa mer ingående. Som Scott byggt spöt passade det mig inte riktigt.Hela handtags delen passar bättre på 14-15 fotare.
Det står en 5:a på spöt så jag börjar med en Rio Scandi Short # 5 = 20,8g. Kastade bra men för lätt för mig. En 6a = 24,0g kändes bättre, på med en 6/7= 26g Nu upplevde jag spöt optimalt för mig. Måste bara testa en 7:a också och den var dock i tyngsta laget men fullt kastbar.
Som vanligt ser jag att det som står på spöt kanske inte är det som kastaren önskar. Ett härligt spö är det med mjuk/lugn aktion passar bra för båtfiske med sin fina längd på 12`.

Själv har jag börjat snegla på en CTS klinga i serien Affinity DQ Nu en 11 fotare  med betäckning 2-3 vilket enligt CTS = 200-350gr = 13-22,7g. Ett spö som jag tror är perfekt för regnbågsfisket som det verkar bli allt mer av. Eftersom laxfisket flera gånger blivit avbokat på grund av dålig tillgång på vatten.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar