tisdag 23 augusti 2016

En lång och trevlig dag vid sjön


En härlig dag fick jag och den eminente flugbindare John S och hans nyinskaffade Sage One 10´# 5. Vi började med en Airflo 40+ enligt förpckningen en # 5 på 13g. Funkade sådär... på med min Rio Scandi Short i # 4= 17,9 g. Nu börjar det bli  snurrigt !! 4:an är tyngre än 5:an.

Återigen dax att skrota dessa siffror och i stället ange ett viktfönster på spöna. Hur som helst kastade Sage spöt betydligt skönare med en tyngre lina. Detta spö var inte alls i min smak jämfört med mitt CTS DQ # 5-6.



                          Måste bara få visa en fluga bunden av John...





I dag kom det en gammal barndomsvän som följer mig på bloggen förbi och det blev flera timmars snack då Claes ställde många frågor om detta med flugkast som för många är ett mysterium.
Det var kul att prata med någon som spelar golf aktivt. Nu fick jag lära mig hur en golfare provar ut en klubba. Jämför med oss flugfiskenördar som accepterar att köpa grisen i säcken när det gäller svindyra flugspö. Är det kanske dax att ställa krav på att få prova innan köp??

För min egen del så är det ju mina CTS i olika skepnader som gäller. I dag var det 12,6´# 7-8 Skagit som provades. Började med min tyngsta Skagitlina 500gr= 32,4g med en 10fots T10 spets. Kändes skapligt men betydligt trevligare upplevde jag en 9:a Rio Skandi body med samma 10 fots spets som helt perfekt för mig.
Viktfönstret för just detta spöt är 450-700 gr =29,1-45,4 viket innebär att 500 gr är på den nedre delen av fönstret.






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar