fredag 28 juli 2017

En lina/ två spön



En fin förmiddag fick jag vid sjön, men inget bad i dag. Däremot en grundlig jämförelse mellan två ganska likvärdiga spön. Så kallade Switch spön. Mackenizie 11,2`" 7/8 kontra CTS Affinity DQ 10,6`# 5/6. Referenslinan var som vanligt Rio Scandi Short Versi T.

Började med en 6:a vilket funkade fint på bägge spöna men ett + för CTS beroende på bättre lyftkraft från vattnet. Av alla över hundra spön jag provat så kastar nästan alla bra, men flera har inte den lyftkraften som jag vill ha. Utan den upplever jag spöna tunga att hantera då även kraften att få linan ur vattnet ingår i kastet.
Provade sedan en 7:a Versi T och nu blir det betydligt jobbigare att kasta enhands, men tvåhands gick bra med båda spöna. En 6:a lina blir kompromissen för enhands/ tvåhands som funkade fint på CTS.Men Mackenzie spöt ville ha en 5:a för att passa enhandskastning och en 6:a när man tar till två händer
Åter är det lyftkraften i spöt som avgör om det är lätt/ tungt för mig.
På dom korta OPST linorna märktes det tydligt 300GR= 19,4g+ spets var lättare att lyfta med CTS spöt. Mackenzie spöt gillade den lite kortare 275gr= 17,8g +spets och 4,6 m i stället för 5,05m.

Avslutade dagens kastning med min drömkombo CTS DQ 11`# 2-3 med Rio Versi T # 4= 17,9g vilken njutning att enhands Speykasta med denna kombination. 
Ståpäls hela dagen 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar