onsdag 6 februari 2019

Äntligen.



Sitter framför datorn å snön faller sakta utan för. Kul att surfa runt lite och kolla på olika sidor. Till min stora glädje hittade jag en firma på Nya Zeeland som bygger spön under namnet Epic.
Tillverkas tydligen hos CTS, men det som var glädjande att se var linvikterna som visa nedanför här.Trots att jag inte har tänkt att köpa något dylikt så var det intressant att se. 

Man har tydligen fattat detta med linvikter på spön!!

Recommended Grain Windows:
5 / 6 Trout Spey: 250-460 grains. 16-30 grams
6 / 7 Large Trout & Steelhead: 350-510 grains. 19.5 - 33 grams
7 / 8 Salmon & large Steelhead: 420-620 grains. 23 - 40 grams

CTS har ju samma system på sina klingor så även  R-B Meiser. Det är tydligen Meiser som hjälpt CTS med viktfönsterna på spöna.
Ex. en 13´#7/8 MKS viktfönster 32,4-51,8  Märk väl att detta är ett s.k Skagitspö som har betydlig större fönster.

Just så tycker jag att alla flugspön avsedda för Speykastning måste vara uppmärkta. Spöna klarar allt inom angiven vikt gräns.
Bara att tänka på är att en lång lina skall vara lättare än en kort. 
Nu kan man ju hoppas att andra fabrikanter tänker till i detta avseende, att ange viktfönster som dom tycker passar sina spön.
Spinn/Haspelspö har ju haft detta så länge jag kan minnas.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar