onsdag 13 februari 2019

Switch spö?

Fin lax på enhands ( Switch) 11,3´# 7-9  år 2007

Sitter och funderar lite nu när västanvinden ruskar i trädkronorna. Då ligger ju träningskastningen nere.
Jo vilken fabrikant kom på den eminenta idén att kalla vissa spö för Switch. Själv byggde jag min första 11,3 fotare # 7-9 från Bringsen för över 15 år sedan.
I orginalutförande hade spöt ett enhands handtag men jag byggde mitt för att mina handleder skulle orka kasta  med det.
Vilken succé detta blev, slutade med att jag knåpade i hop 14st till olika fiskevänner. Byggde bla om ett original spö till ett enands med längre handtag, fick på så sätt betydligt bättre balans i det förhållandevis långa enhands spöt.

Nu mera har alla mina spön från # 2-3 till # 8-9 längre handtag för att jag skall kunna skifta grepp ( Switch).
Vad gjorde fabrikanterna? Vi lägger till ordet Switch så får vi kunderna att tro att det är något helt nytt. Ingen har visat mig kriterierna vad som är en sk Switch klinga. År det längden på klingan ? 10-12 fot, det tror jag inte,flera fiskare jag känner kastar obehindrat enhands med en 10-11,5 fotare med naturligvis en balanserad lina. Observera att jag bara talar om Speykast.

Nu gällde det för fabrikanterna att haka på detta som dom lurat på kunderna. Vad göra, jo naturligtvis måste det vara en Switch lina till spöt, ha ha. Otroligt vilken förmåga reklamen har att manipulera oss.
-Min första lax på enhands 11,3´ #7-9 år 2006

Här på denna bild ser ni en del av mina enhandspö alla med samma handtag. Överst CTS 10´# 2-3 Nr: 2 CTS 11,0`# 2-3 Nr 3 CTS 10,6`# 5-6 Nr 4 är visserligen en 12`# 5-6 som en normalkraftig kan kasta med en hand.
Nr 5 är en enhands 11,3 # 7-8 som ägaren till spöt kastar enhands med utan vidare. Ingen av mina kast/fiskevänner har ännu gått på  geschäftet med s.k Switch lina.
Alla spön som jag provat även sk Switch spön har funkat kanon med existerande linor.

  











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar