måndag 18 februari 2019

Många timmar vid sjön


  Var vid sjön runt 9 tiden och åkte hem runt 15 tiden. Så det blev en ganska lång dag. Så blir det ibland när det är någon som vill ha hjälp med detta att Speykasta.
I dag var det en kille som heter Peter Bohman som tydligen fiskat enhands fluga under många år som kontaktade mig för att få hjälp med tvåhandskastning.

För mig är det alltid lika roligt att få lära ut detta  med Speykastning till dom som verkligen vill lära sig. Peter kom med flera nyinköpta tvåhandsspön/ rullar/ linor som han fått hjälp med att passa ihop. Allt stämde jättefint och kastade kanon.
Som alltid när det är nytt att lära så blir många grejer att hålla reda på, särskilt när man har enhandskastat i många år, "överhandskast".

Men är man tillräckligt vetgirig och vill lära sig så brukar det funka. Så även nu,efter några timmar,fick Peter till några skapliga kast. Han frågade jättemycket om spön/rullar/ linor och jag förmedlar gärna mina kunskaper om detta. Skall bli kul att följa hans utveckling inom tvåhandskastningen så skall vi kolla lite på detta med enhands Speykast, som  är så fantastiskt användbart i det flesta fisketillfälle.

PS jag måste tala om att Peter har fiskat i många år och är en driven havsfiskare. Var med och märkte den första Blåfenstunan i svenska vatten.    






2 kommentarer:

  1. Bra kamera. Man kan se den trånga linbågen längst bort i bilden!

    SvaraRadera
  2. Ja den är skaplig det är ju en Nikon

    SvaraRadera