måndag 6 maj 2019

Blåsigt men kastbart+lite film


Som vanligt var det trevligt vid sjön, trots en ibland besvärande byig vind och en ordentlig hagelskur. Genast kändes det lite kallare.
Bettan kom som vanligt, nu med en lina jag skulle prova på min Graham 11,3´# 8-9. Rio Scandi Short Versi T. #9+ 12 fot Hardy spets.
Kändes i tyngsta laget 7-8 linan tycker jag sitter bättre.
Samma lina på hans Guideline 13´# 8-9 sitter kanonfint. Skillnaden sitter tror jag i längden på spöna 11,3 eller 13 fot.
Sedan kom det en gubbe som ville prova en nyinköpt lina till sitt lilla Hardy 8,3´# 5-6. Den sjunklinan som han hade köpt var det ingen som kunde hantera. Ett rent felköp till det lilla spöt. Vi provade även en 5a Rio Scandi Short vilken funkade lite bättre för att överhandskasta med.
Det som jag tillslut ville testa var en OPST 300gr kopplade till 35lbs Laser. Nu handlar det om ett bakast för att sedan skjuta i framkasten. Oj så fint det gick med den korta linan. 4,6m+MOW spets 3m= 7,6m .


               Genast blev det snack bland gubbarna att hitta den rätta linan. Då är ju telefonen användbar för att leta upp var den kan köpas.
Jag själv riggar numera alltid upp Loop Cross S1 12`#7 och då med linan som alltmer framstår som favorit linan till det spöt.

                                    En liten filmsnutt blev det även idag














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar