onsdag 22 maj 2019

Z-spey Zero.




På dagens pass var jag återigen nyfiken på min 12´ # 8-9 Z-Spey Zero. Säker några år gammalt eftersom butten är fast monterad.
När jag numera modifierat mina kaströrelse lite så kanske spöt mer kommer till sin rätt. Jo dom linor jag provade funkade alldeles utmärkt. Tre långa body ca 8m + 12 fots spetsar i väldigt låg sjunkgrad. En 7 m body gick även den fint.
Men det som spöt inte orkar är att lyfta en Flyt/ hoover intemediate med intermediate spets.
Alltså ett i mitt tycke ett spö lämpat för flytlina. För att ett spö skall vara riktigt bra så vill jag att det lyfter dom linor jag normalt använder. Rena sjunklinor använder jag aldrig, däremot spetsar i olika sjunkgrader från Hoover till T 10.

Ett för mig bra spö skall ha en djup aktion så som mina CTS spön har. Loop Cross S1 har en aktion som kanske är lite för vek i toppen. Hanterar inte min Rio Game Changer F/H/I så som jag önskar. Men alla mina andra linor är kanon på det spöt.

P.S  Nu har jag fått tag i den killen som har demo för dom nya Nam spöna. Som tydligen skall innehålla superämnet graphen. Vi skall avtala en tid för att få prova dessa spön. Det kan bli på mina kastplatser Sten/ Rådasjön. Jag meddelar här på bloggen när jag vet mera.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar