måndag 13 maj 2019

Bli vän med spö/lina +lite film


Ensam vid sjön tills Pär Jansson kom smygande för att göra några släng å tjôta en stund  Pärs redskap för dagen var Sage Accell 13,6´# 8 och ett Sage Method 12,6´# 8.´Bägge laddade med Rio Scandi Short versi T #8. Accel spöt passade mig jättefint, kanske lite bättre med mina längre Body. Pär kommer inte riktigt överens med två av mina 8 m body, Nämligen Nextcast SalarFinder 40 #7/8 och Rio Skagit Max Long # 7. Däremot Rio Scandi Body long passar honom fint.
Återigen ser vi att spö/ linor måste passa den som håller i handtaget. Sage Method 12,6 #8 passar inte min kaststil. Gamla gubben är inte lika snabb som spöt då blir det kollision .
Själv blir det numera bara svingande med CTS DQ 13´# 7-8 och Lopp Cross S 1 12´# 7 naturligtvis med mina lite längre Body 8 m+3,6m spets helt perfekt för mina redskap.
Som kuriosa tog jag med ett spö från den nyligen bortgångna Lasse Elgeco. 9,3´# 5-7 HIPS med Rio Scandi Short Versi T # 6. Detta lilla spö kastar jag med tvåhandsfattning, är det Switch? Surna Pär kastade enhands riktigt snyggt med denna lilla pärlan.

Som vanlig blev det lite filmat. Mest för att jag själv skall se hur jag hanterar spöt.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar