fredag 5 juli 2019

Hur många linor behöver man??


 

Dagen pass bjöd på riktigt friska vindar, så det blev till att försöka dra nytta av vinden på lite olika sätt. Först gäller det att försöka lägga kasten så nära vattenytan det går. Alltså komma under den starkaste vinden.
Sedan var det dax att hitta linan som behärskade vinden  bäst. Dom boddy jag provade har i stort samma längd/vikt men olika tapering och fördelning av vikten. 
Den linan jag tycker funkar bäst är Rio Scandi Versi T boody lång # 8. Med en sådan lina och lite olika spetsar klarar jag absolut 95% av allt mitt fiske. Gärna kompletterat med en OPST lina eller någon annan Skagit lina, för dom riktigt trånga fiskeplatser med ont om utrymme.
Summa summarum 2st linor fixar 100% av mitt fiske. Vad göra av alla andra 30-40 linorna som jag samlat på mig genom åren. Kanske fläta ihop dom till en färgglad tvättlina ha ha.

Allt nog så är det lite kul att kasta med olika linor mest för att upptäcka dess egenskaper. Men det blir ack så dyrbart bara för att upptäck detta. 

                         En liten filmsnutt blev det i den friska vinden.






 


 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar