tisdag 9 juli 2019

Våga prova




I dag kom broder John upp till sjön, med sig hade han ett spö som jag åter var lite nyfiken på att prova igen. Har testat det lite förut men ville prova lite andra linor nu. Spöt är det som syns på bilden. John kör en Rio versiT # 6 eller 7 för enhands speykastning. Eftersom jag inte längre klarar att kasta enhands så lastade jag på en Rio Scandi Body Long # 8 med 12 fots Hardy spets.
Funkade fint för mig som mäter 192cm över markytan. Linan är i längsta laget 11,6m för ett spö som som är 11,2fot.
Optimalt för en lite kortare kastare är en 7m body med 3,6m spets alltså 10,6m 

Provade även min Nextcast SalarFinder40 7-8 på nämnda spö, då passade Rio linan bättre.
På tal om Nextcast så tror jag mig har hittat min perfekta spö/lin kombination i spöt som är på bilden under.

Så fantastisk trevligt att kasta  med nämnda lina. Loop Cross S1 var trevligt men saknade enligt mig och mitt sätt att kasta något som detta förhållandevis gamla Daiwa spö har.
Alltid lika trevligt när man finner nålen i höstacken. Extra tillfredsställande är det ju när spöt som var nytt betingade det facila priset av 1500kr.

Återigen stirra er inte blinda på den vägledningssiffran som står på spöna.
Tänk först på hur ni kastar med spöt och utgå från det. Överhandskast / speykast, enhands/ tvåhands. Detta är ju avgörande för linvalet skall bli så bra som möjligt. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar