torsdag 3 oktober 2019

Bara 11-13 fotare


Vid dagen trevliga pass blev det till att jämföra  några ålderstigna  10-11,3 fotare med iallafall ett ganska nytillverkat spö tillverkat på ett gammalt koncept, av Daiwa i Skottland.
Det som framförallt jämfördes var äldre Daiwa spön mot Graham Sea Trout 11,3 i # 7/8 och ett Graham Grilse 11,3 #8/9.
Jodå Daiwa spöna stod sig väl kastmässigt med dom linor vi provade. Något kändes kanske lite skönare än dom yngre spöna.
En lite nostalgikick blev det när jag provade ett Bringsén  Black Shadow Exlusive 11,3 # 7/9. Ett spö som jag knåpade i hop 13-14 st av till olika gubbar som ett rent Switch. Det blev betydlig bättre än originalspöt, mest beroende på att balansen i det förhållandevis framtunga spöt blev bättre.
Som jag sagt tidigare dom ålderstigna spön är fantastiskt sköna för oss som inte gillar spö med pisksnärts aktion.

Nu blev min nya skagit lina från Skagit Anglers provad. Inte så bra som jag tänkt på 11´# 6 Opal switch. I lättaste laget för spöt,280gr= 18,1g 4,6m. Passade däremot kanon på CTS 11´# 2-3.
 Lina är intermediate och är trevlig att kasta med, men man kan inte göra öglorna på det viset. Nu har jag bytt i båda ändarna till 50 lbs flätöglor.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar