måndag 12 oktober 2020

Spöfundering och lite Slingerfilm igen.



En fin förmiddag blev det innan vinden ökade från SV. Jag fick med posten en ny sk strap till min Slinger alltså hjälpmedlet jag fått från Arild Moe/ Slingerswed. Nu var den lite modifierad med en gummerad insida så att den inte glider när man har långärmade kläder på sig.

Detta funkade klockrent som ni kan se på den lilla filmsnutten som ligger här under.



Som vanligt på våra pass blir det provat olika linor på olika spön. Nu hade Bert-Arne med sig en 9`# 7 Vision Silver som han provade med min OPST 250gr. Jag med min svaga handled tyckte som jag säger på filmen att det var jättefint.

Bettan däremot tyckte linan var lätt, och efter många byten med linor upp till 350gr/ 6,20m. Så var vi inte så mycket klokare på detta spöt. Jo helt klart det fixade alla linorna men 6,20+ 3m spets är i längsta laget för en kort gubbe som Bert-Arne. Den linan som helt klart kastade bäst var OPST 300g/4,6m +3m spets = 7,6m betydligt bättre att speykasta med på denna lilla 9 fotare. Som kuriosa kan jag nämna att Bettans favoritspö till laxfisket i småvatten är Guideline Kispiox 11`#7-8 med OPST 250 gr=16,2g/4,10m vilket motsvarar en #4 i Rio Short Vers T. Själv använder jag på mitt Elgeco HIPS 9,3`#5-7 en Skagitlina från Kina på 250gr=16,2G/5,2m vilket passar mig å spöt perfekt.

 Huvudsaken är ju att spö/ lina känns bra för den som använder det.




1 kommentar:

  1. Hej Berndt! Kul att bandet sittet bra.
    Härliga kast 👍🏻 En fördel med Slinger är att spöt laddar längre ned i klingan utan större ansträngning 😊

    SvaraRadera