tisdag 27 oktober 2020

Vad spöna klarar!!!


 Sitter och funderar på vilken kapacitet dagen moderna flugspö har. Siffran på spöt är en vägledning ingenting annat. Fabrikanten tycker att spöt kastar bra med en lina med samma siffra på. Ofta inte något om vilken kaststil det är lämpat för. Ex överhand/ Speykast, och framförallt hur vi är som kastare. Men det börjar släppa så sakta, att man alltmer övergår att tala om vilket viktfönsterspöt jobbar bra inom.

Märk väl att det är tillverkarens kastare som rekommenderar detta. Inte alls så säkert att det passar just dig. Provade igår mitt Guidline Kispiox 11`# 7/8 ett mycket trevligt spö. Provade sk Skagit linor från 250gr= 16,2g+ 6 g spets upp till 400gr=25,9g+ 6 g spets. Alla linor funkade fint men någon passade mig bättre. Obs jag kastar denna 11 fotare med bägge händerna vilket naturligtvis har jättestor betydelse.

Fiske/ kastbroder har samma spö och är en driven enhandskastare vilket innebär att han gillar lättare linor. Hans favorit på spö är en OPST 250gr=16,2g+6 g spets, medan jag föredrar 350-400gr. Kolla in denna tabellen så får man en uppfattning om rekommendationer på linor. Själv tycker jag den stämmer fint på vad jag själv kommit fram till



 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar