lördag 17 oktober 2020

Testa ny lina+ lite film.


Åter en fantastisk höstmorgon fick Berth-Arne och jag vid Stensjöns strand. Bettan var nyfiken på sin nya Skagit lina som just anlänt från landet långt borta i öster. En 200gr=13g +10fots spets# 6/4,2g. Provade på två olika spön en 9`# 5 och en 10 fot # 6. Jodå lina kastar jättefint men det var ju rätt stor skillnad på spöna, så utvärderingen är inte färdig den skall testas på några andra spön också.

Själv blev det bara tvåhands i dag då artrosen i händerna var på dåligt humör. Tre spön fick vara med i dag 13`# 7-8 CTS Affinitty DQ och Daiwa Signatur 12`# 8 och inte minst Sameos Opal 11`# 7. Alla linor jag provade funkade fint men dagen ståpäls var Opalen  med hör å häpna en lina jag inte har kommit så bra överens med. Nämligen Hardy Rocket # 7-8/ 10,7m totalt. Kastade jätteskönt lika skönt fast den kändes lättare var Rio Scandi Short versi T#7-8 även den med 12 fots spets. 1,2g skiljer linorna åt så det är absolut viktfördelningen som är olika.

Men det som slår mig är hur olika linornas coating är. Rio linan är ju uppbyggd av PVC som innehåller en mjukgöraren som nu börjar försvinna i linan. Hardy linan som enligt vad jag vet tillverkas av Airflo, som använder polyuretan till coatingen och som inte innehåller mjukgörare.

Väldigt stor skillnad på linans mjukhet, kolla denna bilden. Bägge linorna har använts i dag.


 

                                          En liten filmsnutt blev det även i dag


Apropå gårdagen blogg så kastade vi i dag med lite längre spö/ linor och ökade väl vår kastlängd till 30-31 m. 


  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar