söndag 1 maj 2022

Fina minnen från Azorerna 1 maj/1981


 Idag 1 maj är det exakt 41 år sedan jag fick förmånen att åka med Fiskejournalen till Azorerna för att utmana havets gigant tonfisken.


Dessa redskap fick följa med mig på denna utmanande resa. 12/0 Gladiator laddad med 1000m 80lbs/36kg nylonlina. Lilla rullen en Everol 6/0 även den laddad med 1000m 50lbs/24kg lina. Och några egentillverkade beten, kroken var svår att hitta i Sverige trots att den var tillverkad av Mustad i Norge. Köptes den från USA.


Jag hade nog bespetsat mig på sol /värme men bad grejorna fick ligga kvar på hotellet.


Resans minsta tonfisk fick jag. men på lite fel redskap, kommentaren från mäster Olof Johansson var, synd att vi inte hade flugspö med oss.


Så kunde det vara när någon av dom större tonfiskarna tog betet. Det enda besättningen gör är att sköta kampstolen och vara behjälplig att landa fisken. Ingen utan fiskaren får röra i spöt (IGFA) regler innan tafsen når spötoppen. På bilden håller jag i den kraftigaste utrustningen 130lbs/60kg.


En bild av den alldeles för tidigt bortgångna fotografen/journalisten Jens Ploug Hansen. Detta var hans första Tonfisk och naturligtvis är man extra glad åt en fin fisk.


Så såg det ut. Riktigt spänntag för att besegra dessa giganter till fiskar. Dom fiskar vi fick var genomgående Bigeye tuna. Största fisk 100kg, men hade hoppas på havets absoluta gigant Blåfens tunan med vikter upp mot 500-600 kg.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar