söndag 22 maj 2022

Inget förvånar längre.

 

På dagens pass var det dax att åter testa Rio Scandi Short Versi Tip. Prova på mina spön med  favorit längden 11 fot. Provade samma lina på spöna som syns på bilden ovan. Linan en 6/7  body= 325gr=21,1g + spets. Jodå lina gick att kasta med men var i längsta laget 10,1m för 11 fots spö.

Märk väl jag talar bara om vattenankrade kast. Jag ser alltmer hur vikten på linan är av underordnad betydelse gentemot längden. CTS spöt har siffrorna 2-3 Loomis spöt har siffrorna 8-9. Båda spöna klarar nämnda lina skaplig. Betydlig trevligare är det när jag går ner i längd men behåller samma vikt på linan.

Denna tabellen stämmer fint för många av mina spön. Med dom vikter som anges gäller det att hitta lagom linlängd. Lagom linlängd för mig och mina 11 fotare ligger runt 9 m. Då kastar det lätt å fint alla typer av kast. Ex 2-3an på bilden är underbar att kasta med en Skagit lina 17 fot= 6,2m +spets 3m och 250gr= 16,2g+ spets. 

Även Loomis spöt 8/9 kastar samma lina jättefint om jag vill det. Men tycker det spöt kommer mer till sin rätt med 300-350gr=19,4-22,7g. OBS jag kastar med två händer, en enhands kastare vill ju ha lite mindre vikt på samma linlängd.





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar