torsdag 19 maj 2022

Trångt idag


 I dag vick vi samsas om vattenytan. Kul när vi blir fler som kastar och provar olika spön. Namo kom med en lina som han inte kan lägga på sin Danielsson LW6/9 den får inte plats även utan backing


Linan är en Skagit på 540gr/35g # 8 rekommenderad för ett Switch spö # 8. Jo vi fick på linan på min Danielsson Control 7/12 med 150 m backing. Men det känns ju surt att behöva köpa en större rulle för att få plats med linan. Spöt som han har tänkt att använda linan till är ett Orvis 11` # 8. Då tycker jag att nästa storlek på rulle är för stor till det spöt.

Så kom Argentina veteranen Lars Ivarsson upp och skulle prova en lina för havsöringsfiske. Med sig hade Lars ett gammalt G Loomis 11´# 8-9 som jag blev förtjust i vid ett annat tillfälle.

Detta goa spöt fick jag köpa av Lars för det facila priset av 500 kr. Spöt inköpte han själv under en fiskeresa till Island 1995. Spöt är alltså minst 27 år gammalt men kastar lika fint som dagens yngre spö gör. Den linan som jag hade med i dag var kanske inte optimal men den funkade underbart. Kinaimporterad Skagitklump 17fot=5,18m 250gr/16,2g + 3 m spets. Skall prova flera andra linor som funkar kanonfint på min 11´# 7-8 Guideline Kispiox. 

Så kom John med sina långa spön/linor. Jag gjorde några släng med hans senast nyförvärv.

Ett lite udda Spökoncept. Byt buttdelen så får du antingen en 15 fotare eller 16 fot.
15 fotaren tyckte jag var trevligare än 16 fotarn som har en styvare buttdel. Linan som provades på båda spöna är en Gaelforce 15 klump/55g. Vilket båda spöna fixade med bravur. men som jag sagt tidigare är det tunga grejer för mig att kasta med. Några kast går väl ann men gå hela dagar å fiska med detta finns inte i min sinnesvärd numera.
Även idag så får jag till kasten bättre på vänstersidan tycker jag. Kanske beroende på att jag har mer Artros i höger handen. 




 

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar