torsdag 27 juni 2024

Födelsedags hälsning,


              Oj vad åren rinner iväg!!
Fiskebroder Christian fyller 70 år denna dag.

För 20 år sedan firade vi honom i Norge på laxfiske i Gaula (Granöien). Då hade jag diktat en liten visa som jag då framförde till honom på denna filmen.



En underbar fiske kompis sedan 50år. Vi träffas varje vecka ännu. Oj så många goa skratt den mannen har levererat genom åren. Ibland har jag haft ont i käkmusklerna efter alla dråpliga händelser å uttalande.

En fanatisk fiskare är han än idag trots att han nått 70 års ålder.  Här kommer lite bilder som är tagna genom åren.




En bild som måste förklaras. Vi sitter i gapahuket och snackar om vilda djur. Finns det björn frågar Christian. Vet ej svarar jag. Alltnog han går ner och börjar fiska. efter en stund brakar det till i skogen bakom honom. Naturligtvis är det björnen som kommer. Upp med grejorna och snabba steg upp mot säkerheten vi vindskyddet. Vänder sig om och ser då ett 10 tal kor som bonden drivit ner till älven för att dricka.

Kommentaren från honom är obetalbar! Jag ser mig själv som ett skelett som står i älven och fiskar.


 

En fin lax från hans älskade Säveån (göteborg )Där han för många år sedan under stor dramatik lyckade landa en lax om inte minnet sviker mig runt 14 kilo.


Under många år fiskat i havet och lyckade fånga en långa på 18,8 kg som stod som svensk rekord under en tid. Nu återstår det i stort sett bara makrillfiske.


                                                   Ha nu en fin dag kompis


PS Christian har inte FB men gratta honom på hans Mail. wedebrant@gmail.com

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar